رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / پاسخ به سوالاتی درباره رادیوگرافی پانورامیک

پاسخ به سوالاتی درباره رادیوگرافی پانورامیک

امروزه بسیاری از بیماریها بدون عدم امکانات و دستگاه های مجهز رادیولوژی، به درستی تشخیص داده نمی‌شوند و به همین دلیل درمان درستی هم انجام نمی‌شود. رادیوگرافی در مشخص کردن ضایعات فک و اطراف دندان‌ها، دندانهای نهفته، میزان استخوان باقیمانده برای کاشت ایمپلنت و ارتودنسی بکار می رود. پانورکس یکی از مرسوم ترین رادیوگرافی‌های تشخیصی در دندانپزشکی است. در این نوع رادیوگرافی دندانپزشک می‌تواند کل دندانها و استخوان‌های فک بالا و پایین بیمار را در یک کلیشه ببیند. دستگاه پانورکس یکی از دستگاههای بسیار مهم در دندان پزشکی است که وظیفه آن عکسبرداری از دندان ها به صورت پاناروما و کامل برای تشخیص پوسیدگی ها، عفونت ها و مشکلات مختلف می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

حسگرهای مورد استفاده در این دستگاه، تأثیر مستقیم و به سزایی در افزایش کیفیت درمانهای دندان پزشکی خواهد داشت. علاوه بر افزایش کیفیت گرافی، از مزایای دیگر دستگاه می توان به کاهش مدت زمان تصویربرداری کلی دندان ها اشاره کرد. همچنین بلافاصله بعد از انجام تصویربرداری میتوان تصویر پانورکس را در مانیتور مشاهده و در صورت نیاز با تغییر تنظیمات تصویر بهتری را به صورت بهینه ارائه نمود.

پانورکس چیست؟

رادیوگرافی پانورکس چقدر زمان میبرد ؟

تصویربرداری پانورکس معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، اما ممکن است با احتساب مراحل آماده سازی برای انجام رادیوگرافی بین 10 تا 15 دقیقه زمان لازم باشد.

رادیوگرافی پانورکس برای کودکان قابل انجام است ؟

بله، رادیوگرافی پانورکس برای کودکان نیز قابل انجام است و یکی از روش های تشخیص مشکلات دندانی و فک در کودکان است.

آیا انجام رادیوگرافی پانورکس در بارداری خطر دارد ؟

اگر باردار هستید، حتما باید به پزشک خود و متخصص رادیولوژی اطلاع دهید. پزشک ممکن است توصیه نماید از انجام رادیوگرافی در دوران بارداری خودداری کنید مگر اینکه برای درمان شما ضرورت داشته باشد.

نتایج رادیوگرافی پانورکس چه زمانی آماده می شود ؟

معمولاً نتایج بلافاصله پس از تصویربرداری آماده می شوند و با دندانپزشک شما به اشتراک گذاشته می شوند.

آیا رادیوگرافی پانورکس نیاز به بیمه دارد ؟

بسیاری از بیمه‌ها، هزینه رادیوگرافی پانورکس را پوشش می‌دهند، اما بهتر است قبل از انجام آن، هزینه را از پزشک خود یا مرکز رادیولوژی سوال کنید.

آیا نتایج رادیوگرافی پانورکس دقیق هستند ؟

بله، این نوع رادیوگرافی به دلیل وسعت دید بیشتر و جزئیات بیشتر معمولاً نتایج بسیار دقیقی ارائه می‌دهد مگر در موارد خاص مثل عدم رعایت دستور العمل های قبل از انجام و جداسازی فلزات از بدن بیمار.

احتمال تار شدن تصاویر پانورکس چقدر است ؟

در زمان تصویر برداری باید کاملا بدون حرکت باشید، در صورتی که فرد مراجعه کننده در طول تصویربرداری حرکت کند، ممکن است تصاویر تار شوند و نتایج به خوبی ثبت نشوند. بنابراین، بی حرکت بودن بیمار در زمان تصویربرداری بسیار اهمیت دارد. دستگاه‌های رادیوگرافی معمولاً دقیق هستند و بروز خطا در دستگاه بسیار نادر است. در صورت شک به صحیح بودن نتایج، می توان تصویربرداری را مجدد انجام داد و یا از روش‌های دیگر با توصیه پزشک استفاده کرد.

همشهریان گرامی؛ شما می‌توانید جهت انجام گرافی پانورکس تمام دیجیتال، به رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان، مراجعه نمایید. لطفا برای تعیین نوبت و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.

پانورکس برای افراد دارای پیس میکر چگونه است ؟

به طور کلی، فلزات در بدن بیمار تأثیری بر تصاویر پانورکس ندارند، اما بیمار باید این موضوع را به تکنسین اطلاع دهد تا پروسه تصویر برداری پانورامیک با ملاحضات ویژه انجام گردد.

آیا پانورکس همه عفونتها را نشان می دهد ؟

به ندرت ممکن است عفونتهای کوچک یا در مراحل اولیه با رادیوگرافی پانورکس شناسایی نشوند. در این صورت، دندانپزشک ممکن است روش‌های تصویربرداری دیگری را توصیه کند.

آیا رادیوگرافی پانورکس سرگیجه دارد ؟

سرگیجه بعد از تصویر برداری پانورکس بسیار نادر است اما در صورت بروز این مشکل، بهتر است کمی استراحت کنید و سپس فعالیت های خود را از سر بگیرید.

آیا انجام مکرر رادیوگرافی پانورکس خطرناک است ؟

هر چند میزان اشعه در هر بار تصویربرداری بسیار کم است، اما انجام مکرر آن توصیه نمی شود. در این مورد حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا تعداد جلسات و فاصله زمانی مناسب بین جلسات تصویربرداری را برای شما برنامه ریزی و تعیین کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465