رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / واریس / بررسی درمان عروق واریسی با اسکلروتراپی و لیزر

بررسی درمان عروق واریسی با اسکلروتراپی و لیزر

برجسته شدن و پر پیچ و خم شدن وریدها در ناحیه ساق پا و ران را واریس می گویند که به صورت عنکبوتی (تلانژکتاتیک) و واریس عمومی است. در قدیم از جوراب ضد واریس یا جراحی برای درمان واریس استفاده می شد ولی امروزه روشهای نوین درمان واریس شامل اسکلروتراپی و لیزر RFA است که در ادامه به بررسی این روشها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسکلروتراپی

در اسکلروتراپی مواد اسکلروزان به داخل ورید تزریق می شود که درمان بعد از 6 ـ 3 هفته شروع می شود و ممکن است به چند جلسه درمان نیاز باشد معمولا 85 الی 90 درصد به درمان جواب می دهد و برای درمان نوع عنکبوتی روش انتخابی می باشد. این روش معمولا عارضه خاصی ندارد ولی گاهی ممکن است پیگمانتاسیون یا Matting و عفونت اتفاق بیفتد که تماما قابل پیشگیری و درمان هستند.

تیره شدن پوست پس از اسکلروتراپی

پیگمانتاسیون دال بر تیره شده رگ است که به علت دوز بالای تزریق صورت می گیرد و Matting در افراد سفید و چاق دیده می شود که به علت به وجود آمدن عروق جدید در محل درمان شده است که می توان گفت شانسی است و مربوط به مهارت پزشک یا ماده مورد استفاده نمی باشد و عفونت که احتمال آن بسیار کم است. در اسکلروتراپی چند روز بعد از درمان معمولا شکل محل درمان به نظر بدتر می آید ولی بعد از سه هفته رگ ها شروع به محو شدن می کنند و امکان عود نیز در این نواحی وجود ندارد.

درمان واریس رگ با لیزر یا RFA

در این روش کاتتر مخصوص از یک سوراخ کوچک وارد رگ شده و داخل رگ سوزانده می شود بعد از مدتی رگ اضافی که باعث بد منظره شدن نمای ساق و ران شده از بین می رود در این روش هیچگونه درد یا جای جراحی برای بیمار وجود ندارد. عوارض خاصی در این روش وجود ندارد. کمی احساس گزگز یا مور مور شدن و آسیب عصب به علت حرارت که بعد از مدتی قابل برگشت است. این روش احتیاج به وسایل نوین و مهارت پزشک انجام دهنده دارد که نقش مهمی در مراحل درمان واریس دارد.

آمادگی های قبل و بعد از درمان واریس

آیا از RFA در نقاط دیگر بدن می توان استفاده کرد؟

بله در درمان ندول های خوش خیم تیروئید که می تواند در یک جلسه یا چند جلسه انجام شود و معمولا ندول تیروئید بعد از چند هفته شروع به کوچک شدن می کند معمولا عود در آن وجود ندارد. همچنین در درمان تومور های بدخیم کبدی نظیر هپاتوما و متالتازهای کبدی که نقش بارز در افزایش طول عمر بیمار دارد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قهرایی [ 1402-06-12 ]
مادر من واریس پا داشتن و بسیار ضخیم و ناجور بود ولی با لیزر انجام دادند و بسیار راضی بودن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465