رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد

سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد

اگر نیازباشد که سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد انجام گیرد، از انجا که نیاز به آرامش بدن وجود دارد، بنابراین باید کمی قبل از انجام سونوگرافی داپلر با صلاحدید پزشک، به کودک داروی بیهوشی و یا مسکن خورانده شود تا بدن او در هنگام انجام تست آرام باشد تا حرکات اضافی بدن او اختلالی را در انجام آزمایش وارد نکند. یکی از مزیت های مهم سونوگرافی داپلر، غیر تهاجمی بودن آن است و نسبت به آزمون هایی مانند ونوگرافی و انژیوگرافی نیز سریع تر و ارزان تر می باشد. در این دو تست نیاز به تزریق ماده حاجب می باشد که آنها را تهاجمی کرده است. اگر نتایج مناسبی از سونوگرافی داپلر به دست نیامد، در آن هنگام پزشک ونوگرافی و آنژیوگرافی را تجویز می کند. سونوگرافی داپلر را می توان با خیال راحت در طی دوران بارداری انجام داد، زیرا تا کنون تحقیقات مختلف نشان داده است هیچ گونه آسیبی به جنین وارد نمی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

چگونه کودک را برای سونوگرافی داپلر آماده کنیم ؟

اگر نیاز باشد که سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد انجام گیرد، از آنجا که نیاز به آرامش بدن وجود دارد، بنابراین باید کمی قبل از انجام سونوگرافی داپلر با صلاحدید پزشک، به کودک داروی بیهوشی و یا مسکن خورانده شود تا بدن او در هنگام انجام تست آرام باشد تا حرکات اضافی بدن او اختلالی را در انجام آزمایش وارد نکند.
برای انواع خاصی از سونوگرافی داپلر، ممکن است از شما بخواهند که کودک از چند ساعت قبل از انجام آزمایش ناشتا باشد (غذا و نوشیدنی نخورید). در بیشتر موارد مسئول انجام سونوگرافی داپلر به شما اطلاع می‌دهد که آیا برای انجام آزمایش کودک خود باید کار خاصی انجام بدهید یا خیر.

سونوگرافی داپلر برای کودکان چگونه انجام می شود ؟

ابتدا باید کودک روی تخت دراز بکشد. سپس پزشک ژل مخصوصی را روی سطح پوست او پخش می‌کنند و پروب دستگاه را روی سطح پوست حرکت می‌دهند. در این زمان، امواج صوتی به سمت بدن فرستاده می‌شوند. با تغییر جهت یا سرعت جریان خون، طول موج امواج صوتی تغییر می‌کند. سپس امواج از سمت بدن بازتاب شده و تصاویر آن روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است امواج صرفاً به شکل نمودار روی صفحه نمایشگر مشخص شوند.

عوارض سونوگرافی داپلر برای کودکان

سونوگرافی داپلر یک عمل غیر تهاجمی و بدون درد است که هیچگونه پرتو تابی مخرب ندارد. هیچگونه خطر جانبی با این تست وجود ندارد و اکثر افراد به هیچ وجه احساس ناراحتی در حین درمان ندارند.

غلبه بر ترس کودک از سونوگرافی

وسایلی را برای کمک به پرت کردن حواس کودک در طول آزمایش بیاورید (مانند تبلت، اسباب بازی یا موارد دیگر).
شما می‌توانید در تمام طول آزمایش سونوگرافی در کنار کودک خود بمانید تا ضمن تمجید و اطمینان خاطر، آرامش را به او بدهید. به یاد داشته باشید که حضور شما باعث آرامش فرزندتان می‌شود.

هزینه سونوگرافی داپلر کودکان و اطفال

هزینه سونوگرافی داپلر کودکان با توجه به عواملی مانند ناحیه مورد نظر برای سونوگرافی، دستگاه های مرکز تصویربرداری، منطقه جغرافیایی و نوع بیمه تعیین می شود.

نتیجه گیری

تغییر سرعت و میزان گردش خون در رگ‌های کودکان می‌تواند نشان دهنده برخی امراض در بدن آنها باشد. بررسی سرعت و جریان خون از طریق دستگاه سونوگرافی داپلر انجام می‌شود. سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی (بدون سوزن و تزریق) است که برای تخمین جریان خون از رگ‌های خونی به کار می‌رود. این دستگاه از طریق انتقال امواج صوتی فرکانس بالا (اولتراسوند) و رد شدن از سلول‌های خونی، از امواج صوتی برای تشکیل تصاویر استفاده می‌کند. این روش، تهاجمی بوده و هیچ نوع خطری را برای کودک به همراه نخواهد داشت.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بیتا صمدی [ 1402-06-16 ]
سلام خسته نباشید من تو هفته ۳۰ هستم پزشکم سونوی معمولی که دادم گفت رشدش نسبت به سن واقعی ۱۱ روز فرقه برام سونوی داپلر نوشت که خونرسانی جفت و بند ناف بررسی شه میخوام بیام انجام بدم وقت دهی به چه صورته ؟ زمان می بره ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465