رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / عکس دندان چیست و چه مدت اعتبار دارد ؟

عکس دندان چیست و چه مدت اعتبار دارد ؟

تقریبا همه افرادی که نزد دندانپزشک رفته اند، تجربه گرفتن عکس از دندان را دارند. در دندانپزشکی نیز مانند سایر رشته های پزشکی از پرتونگاری برای کمک به تشخیص بیماری یا آسیب دندان استفاده میشود. عکسها در تعیین وجود و وسعت حفره یا کرم خوردگی های دندان به کار می آیند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عکس دندان چیست ؟

با عکس دندان میتوان فساد و پوسیدگی دندان را حتی زمانی که مینا هنوز سالم به نظر می آید، تشخیص داد، به ویژه وقتی پوسیدگی بین دندانها مخفی شده یا زیر خط لثه باشد. عکس رادیولوژی دندان به تشخیص آبسه، آسیب استخوان ناشی از بیماری پیر دندانی، شکستگیهای فک و دندان سایر ناهنجاریهای فک و دهان نیز کمک می کند.

به علاوه، اطلاعاتی در زمینه دندانهای در نیامده یا گیر افتاده، در اختیار دندانپزشک می گذارد. برای گرفتن عکس دندان میتوان از فیلم های سنتی یا فناوری دیجیتال استفاده کرد. برای کرم خوردگی ها از عکس بایت وینگ استفاده می شود. علت نامگذاری آن است که بخش کوچکی از فیلم در دهان و نزدیک دندانها قرار میگیرد و شما برای نگه داشتن فیلم با دندانهای خود روی پوشش کاغذی فیلم فشار می آورید. سپس دستگاه را روی دندان تنظیم کرده و اشعه می دهند.

عکس از دندان چقدر طول می کشد ؟

تصویر برداری از دندان در رادیولوژی و چاپ نتیجه آن معمولا حدود 10 الی 15 دقیقه به طول می انجامد. تصویر دیجیتال بلافاصله آماده می شود و ظهور فیلم رادیوگرافی هم چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

عکس دندان چه مدت اعتبار دارد ؟

در حالت عکس OPG دندان نهایتا شش ماه اعتبار دارد و این در صورتی است که دندان ها، دهان و فک آسیب جدیدی ندیده باشد. پیشنهاد می گردد در صورت گذشت شش ماه حتما عکس جدید از دندان تهیه فرمائید و در بقیه موارد با دندانپزشک خودتان مشورت کنید.

عکس دندان و فک برای ارتودنسی

عکس از دندان در مرحله قبل از انجام ارتودنسی، درحین عمل و پس از انجام ارتودنسی بخش مهمی از ارزیابی اولیه متخصص ارتودنسی از مشکلات دهان، فک و دندان ها را تشکیل می دهد. بدین ترتیب اگر قبل از عمل ارتودنسی متوجه مشکل یا بیماری در دهان و دندان شود ابتدا به دندانپزشک یا متخصص مربوطه ارجاع می دهد تا درمان نجام شود و سپس اقدام به انجام عمل مرتب سازی دندان یا ارتودنسی می نماید.

در حین عمل ارتودنسی در مراحل مختلف ممکن است ارتودنتیست برای بررسی صاف بودن وضعیت براکت ها و یا چک کردن وضعیت قرارگیری دندان ها، تصویر برداری دهان و دندان را تجویز نماید. پس از عمل نیز برای ارزیابی نتیجه نهایی و پیشنهاد مراقبتهای پس از عمل به بیمار تصویر برداری دندان را پیشنهاد می دهد.

عکس از دهان برای ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان نیز مانند ارتودنسی متخصص ایمپلنت دندان ممکن است قبل، بعد و در طی عمل عکس از دندان را تجویز نماید. قبل از عمل ایمپلنت نیز با هدف بررسی لثه ها، دندان ها و استخوان فک، در حین عمل جهت چک کردن موقعیت صحیح ایمپلنت و برطرف کردن مشکلات احتمالی و پس از عمل جهت بررسی نتیجه دندان های کاشته شده عکس از دندان لازم است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465