رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / واریس / مهمترین عامل واریس چیست؟

مهمترین عامل واریس چیست؟

اگر در پاهایتان رگهای ریز قرمز یا سیاه شده را میبینید باید بگوییم این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه هستید، واریس یکی از شایع ترین مشکلات بین خانم ها است. البته این موضوع مختص خانم ها نبوده و در آقایان نیز بسیار زیاد دیده شده است. این مشکل، زیبایی شما را به هم می ریزد و ممکن است دردناک هم باشد، یعنی با مشکلی دست و پنجه نرم می کنید که هم به لحاظ زیبایی و هم به لحاظ سلامت مشکلاتی برایتان به همراه خواهد داشت. البته لازم نیست خیلی در این باره نگران شوید چون خوشبختانه شما می توانید با داشتن اطلاعات درست یاد بگیرید که چطور از واریس پیشگیری کرده، با آن زندگی کنید یا درمان شوید و از دستش خلاص شوید. ما در این مطلب اطلاعات بیشتری درباره واریس و روشهای تشخیص و درمان آن به شما خواهیم داد.

آنچه در این مطلب میخوانید

واریس چیست؟

سرخرگها و مویرگها، خون مملو از اکسیژن را از قلب به سایر قسمتهای بدن می رسانند و سیاهرگ ها خون را به قلب بر میگردانند. مسئله اینجاست که رگهای پاها برای این کار باید تلاش بیشتری انجام دهند، چون خون را برخلاف جهت جاذبه زمین پمپاژ می کنند، یعنی خون را به سمت بالا می رانند درحالی که جاذبه زمین به سمت پایین است، بنابراین اگر دریچه قلب ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون به سمت عکس حرکت خواهد کرد و این مسئله باعث ایجاد تورم در رگ ها و بروز علائم واریس میشود.

شایع ترین علائم واریس

مهمترین علل و عوامل واریس رگ ها

علل ارثی و ژنتیکی واریس

علت واریس فقط یک عامل نیست و با اینکه عوامل مختلف دیگری هم وجود دارد که خطر ابتلای شما به واریس را افزایش میدهد، ولی ژنتیک مهمترین عامل است. ۷۰ تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به واریس، فردی در خانواده خود دارند که او نیز دچار واریس بوده است.

علل واریس در پاها

ایستادن یا نشستن طولانی مدت در فعالیت های روزمره یا مشاغلی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارند یکی از عوامل ایجاد واریس در رگهای پا می باشند.

واریس در بارداری

در طول دوران بارداری، تغییرات هورمونی باعث افزایش حجم خون (بدن شما ۵۰ درصد خون بیشتری برای مراقبت از جنین تولید میکند) که باعث شل شدن دیواره های رگ ها میشود. همچنین فشار جنین بر روی رگ های لگن جریان خون را از پاها به قلب مختل می کند و احتمال بروز واریس را افزایش می دهد.

چاقی عامل شایع واریس رگ ها

اضافه وزن فشار زیادی را به پاها وارد می کند و این فشار اضافی باعث ضعیف شدن دیواره رگ ها و افزایش احتمال واریسی شدن رگ های پاها میشود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در زنان به ویژه در دوران بارداری، یائسگی مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد بارداری خطر ابتلا به واریس را بیشتر می کند.

واریس بر اثر جراحت رگ ها

صدمات و جراحات رگ های پا نیز می تواند یکی از عوامل بروز رگهای واریسی شود و عملکرد دریچه های وریدی را با اختلال مواجه نماید.

واریس بر اثر افزایش سن

با افزایش سن معمولا رگها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و دریچه های وریدی ضعیف تر میشوند. این وضعیت باعث می شود خون به درستی در رگ ها جریان پیدا نکند و در قسمتهایی از رگها خون تجمع یابد و باعث ایجاد واریس شود.

سبک زندگی

نداشتن فعالیت بدنی مناسب، پوشیدن لباسهای تنگ و کفش نامناسب مانند کفش پاشنه بلند به مدت طولانی، کمبود استراحت، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، درمان نشدن مشکلات گوارشی مانند یبوست مزمن و سایر بیماریهای عوامل ایجاد و تشدید واریس هستند.

مطلب پیشنهادی : درمان واریس با لیزر

روشهای تشخیص واریس

به طور کلی واریس به روشهای مختلفی قابل تشخیص است اولین نشانه های ظهور واریس تغییر شکل و رنگ رگ های سطحی هستند و رایج ترین روشهای کلینیکی تشخیص واریس عبارتند از :

آیا واریس فقط در پاها دیده می شود؟

شاید با شنیدن نام واریس به یاد پاهای قرمز شده یا سیاه شده بیفتید، با اینکه واریس به خاطر وزن بدن و جاذبه زمین بیشتر در پاها دیده میشود، ولی انواع مختلفی از واریس در قسمتهای دیگر بدن هم دیده میشود. تلانژکتازی و ونوزلیک روی صورت، گردن و رگهای عنکبوتی در همه قسمتهای بدن ایجاد میشوند. حتی هموروئید که بزرگ شدن رگهای دور مقعد است هم نوعی واریس به شمار می آید.

عوارض و خطرات واریس

چطور خطر واریس را کم کنیم؟

عوامل خطرزایی هستند که تحت کنترل شما نیستند، ولی میتوانید با حفظ وزن و خودداری از ایستادنها یا نشستن های طولانی مدت سهم خودتان را انجام داده و خطر ابتلا به واریس را تا اندازهای کاهش دهید. متخصصان توصیه می کنند از پوشیدن طولانی مدت لباس هایی که در قسمت میان تنه و کمر یا رانها تنگ باشند یا کفش پاشنه بلند خودداری کنید، چون هر دوی اینها بر گردش خون شما تاثیر میگذارند. پوشیدن جوراب‌های فشاری واریس نیز می‌تواند به کاهش علائم واریس کمک کند.

روشهای درمان واریس

درمان‌های پزشکی مانند اسکلروتراپی ، درمان واریس با آر اف و جراحی رگ های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشاوره با پزشک متخصص برای انتخاب بهترین روش درمانی بر اساس شدت بیماری و شرایط فردی، می‌تواند به مدیریت و درمان بهتر واریس کمک کند.

برای درمان واریس به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

درمان واریس می تواند توسط متخصص قلب و عروق یا متخصص اینترونشنال رادیولوژی انجام شود. یکی از خدمات رادیولوژی مرکزی اصفهان درمان واریس با بهترین روشها است که توسط پزشک متخصص انجام می شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465